• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

RK Kerk Joppe

Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming

  • Home
  • Historie
  • Vieringen
  • Vacatures
  • Contact

Kort commentaar van pater John Auping SJ voor de lezingen van zondag 24 november 2024

20 november 2024 Door Internet Redactie


Tijdens het bezoek van pater John Auping SJ uit Mexico – opgegroeid in Joppe – in september 2018 aan onze geloofsgemeenschap om met ons het 150-jarig jubileumfeest te vieren is het idee geboren contact met elkaar te houden. We mochten vele prachtige uitgebreide overwegingen ontvangen van pater Auping maar we gaan verder in een verkorte vorm.
Wij zijn pater Auping zeer erkentelijk voor zijn inspirerende woorden en
wensen u veel devotie bij het lezen.

Zaterdag 23 november 2024
H. Mis m.m.v. Parochieel Koor
Voorganger: pastor J. Baneke

Christus, Koning van het Heelal
Laatste zondag van het jaar B

23 november 2024

Eerste lezing: Daniel 7, 13-14

In die tijd nam Daniël het woord en zei: “In mijn nachtelijk visioen zag ik met de wolken des hemels iemand aankomen, die op een mens geleek. Hij ging naar de Hoogbejaarde en werd voor Hem geleid. Toen werd Hem heerschappij gegeven, luister en koninklijke macht; alle volken, stammen en talen brachten Hem hun hulde. Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die nooit vergaat, zijn koninkrijk gaat nooit ten gronde.”

Tussenzang: Psalm 93 (92), 1ab, 1c-2, 5

Refrein: De Heer is koning, met luister omkleed.

De Heer is koning, met luister omkleed,
met macht heeft de Heer zich omgord.

Refrein: De Heer is koning, met luister omkleed.

Zo vast als de aarde, onwankelbaar,
zo vast staat uw troon door de eeuwen.

Refrein: De Heer is koning, met luister omkleed.

De golven rijzen steeds hoger, Heer,
de golven met dreunend geweld.

Refrein: De Heer is koning, met luister omkleed.

Maar machtiger dan het geraas van de golven,
is de macht van de Heer daarboven.

Refrein: De Heer is koning, met luister omkleed.

Betrouwbaar is alles wat Gij betuigt,
uw huis zij heilig in lengte van dagen.

Refrein: De Heer is koning, met luister omkleed.

Tweede lezing: Apocalyps 1, 5-8

Broeders en zusters, genade zij u van Jezus Christus, de getrouwe getuige, de eerstgeborene van de doden en de vorst van de koningen der aarde. Aan Hem die ons liefheeft en die ons van de zonden heeft verlost door zijn bloed, die ons gemaakt heeft tot een koninkrijk van priesters voor zijn God en Vader, Hem zij de heerlijkheid en de macht in de eeuwen der eeuwen! Amen. Zie, Hij komt met de wolken en elk oog zal Hem aanschouwen, ook zij die Hem doorstoken hebben; en alle stammen der aarde zullen over Hem weeklagen. Ja, Amen!
Ik ben de Alfa en de Omega – zegt God de Heer – Hij die is en die was en die komt, de Albeheerser.”

Vers voor het evangelie: Marcus 11, 10

Alleluia.
Gezegend de Komende in de Naam des Heren. Geprezen het komend Koninkrijk van onze vader David.
Alleluia.

Evangelie: Johannes 18, 33b-37

In die tijd riep Pilatus Jezus bij zich en zei tot Hem: “Zijt gij de koning der Joden?” Jezus antwoordde hem: “Zegt gij dit uit uzelf of hebben anderen u over Mij gesproken?” Pilatus gaf ten antwoord: “Ben ik soms een Jood? Uw eigen volk en de hogepriesters hebben U aan mij overgeleverd. “Wat hebt Gij gedaan?” Jezus antwoordde: “Mijn koningschap is niet van deze wereld. Zou mijn koningschap van deze wereld zijn, dan zouden mijn dienaars er wel voor gestreden hebben, dat Ik niet aan de Joden werd uitgeleverd. “Mijn koningschap is evenwel niet van hier.” Pilatus hernam: “Gij zijt dus toch koning?” Jezus antwoordde: “Ja, koning ben Ik. Hiertoe werd Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen om getuigenis af te leggen van de waarheid. Al wie uit de waarheid is luistert naar mijn stem.”

Kort commentaar van P. John Auping

   Op de laatste zondag van het liturgische jaar, viert de Kerk het feest van Christus, Koning van het heelal. “Van het heelal”, dat wil zeggen van al het geschapene. De sterren gehoorzamen aan de wetten van de zwaartekracht, en de astronomie,[1] en hier op aarde, de wetten van de natuur en scheikunde, en van de biologie en geologie. Deze wetten zijn door God geschapen op het moment van de Big Bang, zodat het heelal, gehoorzamend aan deze wetten, indirect gehoorzaamt aan Christus, Koning van het heelal. Het plan van God is, dat onder alle schepselen, vooral de mensen de Koning van het heelal zouden erkennen en zijn wil zouden doen. Maar dat is er niet zo van gekomen:

   “In het begin was het Woord en het woord was bij God en het Woord was God.  Dit was in het begin bij God. Alles is door Hem geworden en zonder Hem is niets geworden van wat geworden is. In Hem was leven, en dat leven was het licht der mensen. En het licht schijnt in de duisternis maar de duisternis nam het niet aan (…). Het ware Licht, dat iedere mens verlicht, kwam in de wereld. Hij was in de wereld; de wereld was door Hem geworden, en toch erkende de wereld Hem niet. Hij kwam in het zijne, maar de zijnen aanvaardden Hem niet. Aan allen echter die Hem wél aanvaardden, aan hen die in zijn Naam geloven, gaf Hij het vermogen om kinderen van God te worden” (Johannes 1,1-5.9-12).

   Door hun Koning niet te erkennen en niet als zodanig te aanvaarden, hebben de mensen hun Koning vernederd, en aan de dood overgeleverd, zoals we dat zojuist gehoord hebben, in het Evangelie van vandaag:

   “In die tijd riep Pilatus Jezus bij zich en zei tot Hem: “Zijt gij de koning der Joden?” Jezus antwoordde hem: “Zegt gij dit uit uzelf of hebben anderen u over Mij gesproken?” Pilatus gaf ten antwoord: “Ben ik soms een Jood? Uw eigen volk en de hogepriesters hebben U aan mij overgeleverd. “Wat hebt Gij gedaan?” Jezus antwoordde: “Mijn koningschap is niet van deze wereld. … Pilatus hernam: “Gij zijt dus toch koning?” Jezus antwoordde: “Ja, koning ben Ik. Hiertoe werd Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen om getuigenis af te leggen van de waarheid. Alwie uit de waarheid is luistert naar mijn stem.” (Johannes 18,33-37).

   De Koning is een spotkoning. We zouden zo graag een glorievolle Koning dienen, en hebben moeite deze aan vernedering en dood overgeleverd Koning te aanvaarden, en Hem dienende deel te hebben en zijn lijden en vernedering:

  “Toen namen de soldaten van de landvoogd Jezus mee in het pretorium en verzamelden de hele afdeling rondom Hem. Zij trokken Hem zijn kleren uit en hingen Hem een rode mantel om. Ook vlochten ze een kroon van doorntakken, zetten die op zijn hoofd en gaven Hem een rietstok in de rechterhand. Dan vielen ze voor Hem op de knieën en bespotten Hem met de woorden: “Gegroet, koning der Joden!” Ze bespuwden Hem, pakten de rietstok en sloegen Hem op het hoofd. Nadat zij hun spel met Hem gedreven hadden, ontdeden ze Hem van de mantel, trokken Hem zijn eigen kleren weer aan en voerden Hem weg ter kruisiging … Nadat ze Hem gekruisigd hadden, verdeelden ze zijn kleren onder elkaar door er om te dobbelen; en daar neergezeten bleven ze de wacht bij Hem houden. Boven zijn hoofd bracht men een opschrift aan met de reden van zijn veroordeling: “Dit is Jezus, de koning der Joden.”  … Voorbijgangers hoonden Hem, terwijl ze het hoofd schudden  en zeiden: “Gij daar, die de tempel afbreekt en in drie dagen weer opbouwt, red Uzelf; als Gij de Zoon van God zijt, kom dan van dat kruis af!” In dezelfde geest zeiden de hogepriesters met de schriftgeleerden en oudsten spottend: “Anderen heeft Hij gered, maar zichzelf kan Hij niet redden. Hij is toch de koning van Israël. Laat Hem nu van het kruis afkomen, dan zullen we in Hem geloven” (Matteüs 27,27-42).

   Petrus, Jacobus en Johannes hadden er moeite mee. Als Petrus Hem belijdt als Messias, verwerpt hij het lijden en de dood die Jezus na die belijdenis voorspelde:

   “Van dat ogenblik af begon Jezus zijn leerlingen duidelijk te maken dat Hij naar Jeruzalem moest gaan; dat Hij daar veel zou moeten lijden van de oudsten, de hogepriesters en de schriftgeleerden, maar dat Hij na ter dood gebracht te zijn op de derde dag zou verrijzen. Toen nam Petrus Jezus ter zijde en begon Hem ernstig daarover te onderhouden: “Dat verhoede God, Heer! Zo iets mag U nooit overkomen!” Maar Hij keerde zich om en zei tot Petrus: “Ga weg, satan, terug! Gij zijt Mij een aanstoot, want gij laat u leiden door menselijke overwegingen en niet door wat God wil.” En daarna tot zijn leerlingen: “Wie mijn volgeling wil zijn, moet Mij volgen door zichzelf te verloochenen en zijn kruis op te nemen” (Matteüs 16, 21-24).

    Ook Jakobus en Johannes vergisten zich. Als ze Jezus vragen aan de rechter en linkerzijde van hun Koning te mogen zitten, in zijn koninkrijk, wijst Jezus hen terecht, als is het met niet zo harde worden als toen Hij Petrus corrigeerde:

   “Maar Jezus antwoordde: “Gij weet niet wat ge vraagt. Zijt gij in staat de beker te drinken die Ik ga drinken?” Zij zeiden hem: “Ja, dat kunnen wij.” Hij sprak: “Inderdaad, mijn beker zult gij drinken, maar het is niet aan Mij u te doen zitten aan mijn rechter of linkerhand, omdat alleen zij dit verkrijgen voor wie mijn Vader dit heeft bereid” (Matteüs 20, 22-23).

   De apostelen vluchtten toen Jezus door Judas verraadden werd. Ook wij vluchten voor het kruis van de desillusie als het zover komt, bijvoorbeeld, wanneer we teleurgesteld raken in ons huwelijk, of in onze sociale projecten als die niet het succes hebben waar we over gedroomd hadden. We moeten in die nederige dienst toch volharden. De voorkeursliefde van onze Koning is immers voor de armen en degenen die aan aan hun lot zijn overgelaten. Als we besloten hebben Christus Koning te dienen, dan moeten we de kleinsten van zijn broers en zusters dienen. Op het laatste oordeel zal de dan eindelijk glorievolle Koning zijn oordeel uitspreken:    “Dan zal de Koning tot die aan zijn rechterhand zeggen: Komt, gezegenden van mijn Vader, en ontvangt het Rijk dat voor u gereed is vanaf de grondvesting der wereld. Want Ik had honger en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik had dorst en gij hebt Mij te drinken gegeven. Ik was vreemdeling en gij hebt Mij opgenomen, Ik was naakt en gij hebt Mij gekleed, Ik was ziek en gij hebt Mij bezocht, Ik was in de gevangenis en gij hebt Mij bezocht. Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden en zeggen: Heer, wanneer hebben wij U hongerig gezien en U te eten gegeven, of dorstig en U te drinken gegeven? En wanneer zagen wij U als vreemdeling en hebben U opgenomen, of naakt en hebben U gekleed? En wanneer zagen we U ziek of in de gevangenis en zijn U komen bezoeken? De Koning zal hun ten antwoord geven: Voorwaar, Ik zeg u: al wat gij gedaan hebt voor een dezer geringsten van mijn broeders hebt gij voor Mij gedaan.” (Matteüs 25,34-40)


[1] Zie hiervoor John Auping, The Cause and Evolution of the Universe. Fact and Myth in Modern Astrophysics, 2018. Te koop via Amazon,com.

Gerelateerde Berichten

  • Viering met pater John Auping
  • Eerste exemplaar boek Evangeliemeditaties van pater John Auping SJ is overhandigd aan ..
  • Te bestellen boek: Evangeliemeditaties van John Auping SJ

Categorie: Column, Mededelingen Tags: meditatie, pater John Auping SJ

Wij heten u van harte welkom in een van de vieringen in onze kerk of in een van de andere kerken van onze R.K. Parochie HH. Twaalf Apostelen.

Bekijk onze viereningenkalender →

Primaire Sidebar

Ontvang Het Laatste Nieuws

Al meer dan 300 mensen ontvangen wekelijks het laatste nieuws van onze kerk en parochie.

Uw privacy en emailadres is bij ons veilig.

Categorieën

  • 150 jaar RK Kerk Joppe
  • Aartsbisdom Utrecht
  • Column
  • HH. Twaalf Apostelen
  • Jongeren
  • Kerkbestuur
  • Locatieraad
  • Mededelingen
  • Ontmoet
  • Pastoraal Team
  • Pastoraatsgroep
  • Toekomst Joppekerk

Footer

Ontvang Het Laatste Nieuws

Al meer dan 300 mensen ontvangen wekelijks het laatste nieuws van onze kerk en parochie.

Uw privacy en emailadres is bij ons veilig.

Recente Artikelen

  • Zondag 19 oktober d.v. Oecumenische gebedsviering in Joppe
  • 19 oktober – Wereldmissiedag 2025: ‘Wees missionarissen van hoop onder de volken’, paus Fransciscus † 21 april’25
  • Uitnodiging tot het gezamenlijk bidden van de Rozenkrans in Joppe – dinsdag 21 oktober 2025, 19 uur
  • Marcel vindt zijn thuis in Joppe – een feest van geloof, hoop en warmte
  • 12 oktober d.v. een feestdag voor onze geloofsgemeenschap: Doop, Communie en Vormsel van Marcel Groen

Links

  • Herontwikkeling De Joppekerk
  • Parochie HH. Twaalf Apostelen
  • Stichting vrienden van de Rooms Katholieke kerk te Joppe

Caritas

In de voormalige gemeente Gorssel is door enkele kerken de Interkerkelijke Stichting Bijzondere Noden (ISBN) opgericht.

De stichting ondersteunt bij schuldsanering, verstrekt kortlopende leningen en springt bij in geval van acute financiële problemen bij mensen, die buiten de reguliere regelingen of voorzieningen vallen.

Het bestuur van de stichting wordt gevormd door diakenen van de deelnemende protestantse kerken en leden van de RK werkgroep Caritas Joppe.

Copyright © 2025 · Simon Vreeman · Genesis Framework · WordPress

  • Aartsbisdom Utrecht
  • HH. Twaalf Apostelen
  • Jongeren
  • Locatieraad
  • Pastoraatsgroep
  • Ontmoet
  • 150 jaar RK Kerk Joppe